Els russos han perdut la guerra. Fort, oi? I algú dirà: erroni, també. Bé, de fet a jutjar pel moment actual, les posicions militars i els fràgils acords d'alto el foc, els russos és obvi que han guanyat la guerra sobre el terreny. Però també és ben cert que l'han perduda als mitjans. És a dir, que han perdut la guerra... de la propaganda. A això em vull referir, i de fet la seva postura queixosa ho demostra. No és pròpia de qui se sap del tot vencedor.
.
.
I és que mentre que sembla que el combat sobre el terreny mira de superar-se, la propaganda no es permet un respir, amb la multiplicació d'imatges impactants, de declaracions incendiàries i d'informacions impossibles de verificar, en un intent de guanyar-se els cors i les ments, tant a casa com a nivell internacional. Geòrgia ha arribat fins i tot a acusar a Rússia de bloquejar les seves webs.
.
Davant la premsa occidental, el president georgià, Mikhaïl Saakashvili, s'ha alineat clarament amb les democràcies d'Occident i ha traçat paral·lelismes entre les accions de Rússia i les fases més ombrívoles del seu passat soviètic. "Aquest conflicte és sobre el futur de la llibertat a Europa", va escriure dilluns en un editorial del Wall Street Journal on compara l'ofensiva militar russa a Geòrgia amb la repressió de l'URSS de la Primavera de Praga de 1968 i la invasió soviètica de l'Afganistan en 1979.
.
I Rússia hi ha respost acusant Saakashvili d'iniciar el conflicte llançant una ofensiva la setmana passada contra la regió d'Ossètia del Sud, una acció que el president rus, Dimitri Medvedev, ha titllat de "genocidi". El seu totpoderós promotor, el primer ministre Vladimir Putin, ha desenvolupat el paper de líder experimentat en la campanya mediàtica, visitant una zona pròxima al conflicte, en texans. Putin va carregar dilluns contra el suport "cínic" dels Estats Units a Saakashvili, que va comparar amb l'exdictador iraquià Saddam Hussein.
.
Uns diuen que els mitjans russos no estan cobrint la situació, sinó que executen una guerra de propaganda. Altres acusen Saakashvili de fer el mateix. No debades, l'ajuden en la seva comunicació un grup de consultores de relacions públiques occidentals, que han bombardejat als periodistes amb una emissió de comunicats, escrits en un anglès perfecte, sobre els efectes de l'ofensiva russa. Una d'elles és Aspect Consulting, una firma amb seus a Brussel·les, Londres i París, que compta entre els seus clients amb gegants com Exxon Mobil i Procter and Gamble.
.
Coses de les societats hipermediàtiques. Les guerres també cal guanyar-les als mitjans.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada