divendres, d’agost 08, 2008

La comunicació política també va a missa

Ho llegia ahir al butlletí de l'ACOP. El segle XXI (i el Papa Benet XVI) està portant nous aires al Vaticà. I és que a Roma han arribat a dues innovadores conclusions: primera, que l'Església ha de comunicar més i millor per estar més a prop de la gent; i, segona, que ha de ser capaç de “vendre” les seves bondats als vells i als nous feligresos sense resultar avorrida al públic en general.
.
Segons Marc Carroggio, un català professor de relacions amb els mitjans i director de comunicació de l'Opus Dei a Roma, en aquesta època de canvis vertiginosos i de secularització galopant, l'Església no ha de renunciar a participar activament en els mitjans de comunicació, perquè aquest és un dels principals fòrums on es desenvolupa l'activitat pública avui dia.
.
Així, ara els prelats, a més d'impartir missa, hauran d'aprendre a comunicar. Per això, l'Església redoblarà els seus esforços, també per reclutar a nous “clients” participant activament en la vida pública de cada societat. Per aconseguir aquest objectiu, la jerarquia eclesiàstica seguirà les recomanacions del vaticanista nord-americà John Allen, qui va assegurar recentment que un bon comunicador catòlic ha de saber que “la rutina no és notícia, i que el conflicte és sempre la gasolina que mou el motor de les històries”. Per això, Allen proposa tres consells als actuals portaveus catòlics:
.
1.- exposar més els problemes de l'Església i potenciar les seves celebritats.
.
2.- convertir les parròquies en centresd'interès cultural
.
i 3.- col·locar la comunicació al centre de la vida pastoral.
.
És clar que les tècniques de comunicació política comencen a ser també apreciades pel Vaticà en aquests temps postmoderns. Per això no és casual que el papa Benet XVI hagi canviat de sastre i ara cuidi al màxim la seva imatge i els detalls de la seva indumentària, combinant grans ulleres de lents polaritzades marca Serengueti o la seva gorra estil beisbol per a les ocasions informals o les sabates tipus Prada, qüestions que han portat a la revista Esquire a incloure a Ratzinger entre els homes amb més estil del planeta. No deuria sorprendre'ns, per tant, que al llarg del segon semestre de 2008, comencem a descobrir impactants estratègies de comunicació promogudes per l'Església per reclutar més fidels o per intensificar el missatge cristià entre creients i no creients.