dilluns, de gener 07, 2008

La fi dels blocs electorals?

El resultat de Dixville Notch ja està escrutat i, com diu l'amic Medrán, els més agosarats ja han començat a extrapolar aquest resultat al global de les primàries a New Hampshire. Ja vam advertir que això passaria (és a dir, que la consulta es prendria com a simptomàtica). I com ha quedat la cosa?: Barack Obama, 7 vots, John Edwards, 2, i Bill Richardson, 1. Hillary? Out.
.
Però fent un petit parèntesi en l'intens moment nord-americà, us apunto una notícia llegida a elmundo.es. És interessant pel que pot significar en l'àmbit electoral a can Espanya. De fet, l'Estat espanyol no fa com molts dels seus veïns i fins ara restringeix la propaganda política a espais "cedit" per les televisions públiques, tots en blocs, i en compliment del que marca (tiranosàuricament) la LOREG. Evidentment això no només afecta als mitjans de la RTVE, i per tant allò que s'hi decideixi tindrà conseqüències també sobre els mitjans públics catalans. Mirem-nos-ho de moment amb cautela, però sembla que alguna cosa es mou, com a mínim segons aquesta informació. Us l'he traduïda. En seguirem la pista:
.
TVE VOL CANVIAR ELS BLOCS ELECTORALS PER ANUNCIS GRATIS

Agustín Yanel

El president de RTVE, Luis Fernández, vol canviar els espais electorals gratuïts que s'emeten durant la campanya electoral a la Televisió Espanyola i en Ràdio Nacional, perquè siguin més eficaços. Així ho ha plantejat a tots els partits amb presència al Congrés dels Diputats i els ha proposat una reunió per discutir el nou format. Fins ara, tant TVE com RNE emeten uns extensos blocs de propaganda electoral, durant les campanyes, a cadascun dels quals diversos partits exposen les seves propostes sobre diferents assumptes. S'ha comprovat que aquests espais tenen una audiència escassa, perquè moltes de les persones que estan veient la televisió o escoltant la ràdio canvien de cadena o d'emissora quan comencen aquests blocs. Per aquest motiu, el director d'assumptes de Presidència de la Corporació RTVE, Jesús Santos, ja va plantejar durant la campanya de les últimes eleccions municipals, en maig passat, que anaven a oferir als partits polítics «un model més eficient d'espais gratuïts depropaganda electoral».

El que proposa TVE –en una carta que ha enviat a tots els partits polítics amb representació parlamentària a la qual ha tingut accés El Mundo– és mantenir el mateix temps total de publicitat gratuïta que correspon a cada formació política –en proporció a la seva representativitat–, però distrint-lo en anuncis i no en blocs electorals. D'aquesta manera, un bloc electoral de 10 minuts en el model fins ara vigent es transformaria en 20 anuncis de 30 segons cadascun. A més, la publicitat electoral gratuïta que es difonia únicament a través de La 2 per a algunes formacions polítiques de caràcter autonòmic s'emetria per a tot Espanya.

Segons la proposta que ha plantejat la direcció de RTVE, aquests anuncis electorals de mig minut cadascun s'emetrien durant les dues setmanes de campanya electoral de la següent manera: el 6% d'ells en horari de matí i matinada, el 29% durant la sobretaula, el 30% en la programació de tarda i després de la mitjanit i el 35% en 'prime time', l'horari de màxima audiència, a partir de la segona edició dels telediaris. Si les diferents formacions polítiques haguessin de pagar aquests anuncis a TVE, el cost total ascendiria a un milió i mig d'euros. Però no hauran de desemborsar res, perquè la llei obliga que els mitjans de comunicació públics difonguin propaganda de les formacions que concorren a les eleccions totalment gratuïta. Amb aquesta proposta, RTVE pretén «sobretot, incrementar l'eficàcia de la comunicació», segons que ha explicat JesúsS antos als responsables de comunicació i als coordinadors de la campanya electoral dels partits polítics.

Per debatre aquest plantejament i definir de manera definitiva el nou format de la propaganda electoral, RTVE els ha proposat reunir-se la setmana que ve a Prado del Rei. La convocatòria afecta al PSOE, PP, IU-ICV, CiU, ERC, PNB, BNG, CC, EA, Chunta Aragonesista i Nafarroa Bai.

La direcció de RTVE ha demanat a aquests partits que considerin «amb el màxim interès aquesta iniciativa», perquè els sembla que és «necessària i convenient amb vista a una millor comunicació entre els partits polítics i els ciutadans». En principi, la proposta es refereix als espais gratuïts a la Televisió Espanyola, però en la carta s'indica que el nou model que acordin també es podria aplicar en Ràdio Nacional d'Espanya. Aquesta és la segona innovació que planteja el president de la Corporació RTVE per a les campanyes electorals des que ocupa el càrrec. La primera novetat que va proposar Luis Fernández, el novembre passat, va ser emetre un debat amb els sis candidats dels partits que tenen grup propi al Congrés i una cara a cara entre José Luis Rodríguez Zapatero i Mariano Rajoy. La Junta Electoral va donar el vistiplau a aquests debats, sempre que es respecti «el pluralisme polític i social i la neutralitat informativa». PSOE i PP ja han acordat celebrar dos debats, però no han decidit encara en quines cadenes de televisió. De l'altre amb tots els partits encara no s'ha concretat res.