Han acabat les XV Jornades de Comunicació Blanquerna. Han estat grans, sobretot per als estudiants, i més per als de primer curs, que s'han posat a prova. Fins i tot ells mateixos s'han sorprès de com de bé poden respondre als reptes que es plantegin. I per tancar, dos grans premis: L'extraordinari a Roberto Saviano, i el del Comunicador de l'any 2008, a Obama i el seu equip de campanya. Us apunto els discurs de laudatio que he tingut l'honor de dedicar a Obama i la seva gent, i allà in situ, a Sean Carroll, coordinador de la campanya a l'Estat. Aquí va el text i el vídeo d'agraïment de Saviano. Un luxe, Carroll, Saviano i aquestes Jornades.
.
.
.
.
Molt bona tarda.
Som a tocar del final de les quinzenes Jornades de Comunicació Blanquerna, i un any més enfilem aquesta recta final amb un dels moments més importants d’aquests tres dies de participació, d’intercanvi, de debat i d’aprenentatge que hem vingut compartint tota la comunitat acadèmica.
Aquest moment és el lliurament del Premi al Comunicador de l’Any, i diem que és especialment important perquè a banda de concedir-lo a una persona o un grup de persones que han destacat en l’àmbit de la comunicació, per a nosaltres com a Facultat és important perquè aquesta decisió ha estat col·legiada, ha estat de tots. I si això de per si ja és un motiu d’orgull que ens ajuda a fer pinya, encara ho és més quan el resultat final s’identifica clarament com a encertat. És el cas dels premiats d’enguany.
I parlo en plural perquè el Premi al Millor Comunicador de l’any 2008 ha recaigut en la Campanya electoral de Barack Obama a la presidència dels Estats Units d’Amèrica. El premi, doncs, és per al president Obama i per al seu equip de campanya, concretament “per la capacitat de generar un missatge internacional d’il·lusió i d’esperança apel·lant als valors més sòlids de la democràcia americana i fent servir els nous instruments tecnològics de forma innovadora i eficaç”.
L’assagista Christian Salmon en el seu darrer llibre, Storytelling, la máquina de fabricar historias y formatear mentes, desenvolupa com des de la política es teixeix relat i es manufacturen històries creades per atraure el vot, per persuadir i per convèncer. I cita l’expresident Bill Clinton, que en les seves memòries va escriure que “la política ja no consisteix en resoldre problemes econòmics, polítics o militars, tant com en donar a la gent la possibilitat de millorar la seva pròpia història”. Bé, doncs, seguint aquesta tesi, i admetent que en el context polític actual triomfa bastant aquest estil, algú dubta que Barack Obama ha estat aquest 2008 el polític més eficaç a l’hora de projectar, a l’hora de comunicar, una possibilitat de canvi d’història personal, col·lectiva i gairebé mundial? Feia molts anys que un eslògan polític no ressonava tant fort i arribava a tants racons del món i del cor de tantes persones. Perquè ens han fet creure que “Yes, we can”. Perquè Obama i el seu equip han aconseguit comunicar amb èxit que cadascú de nosaltres, amb la força del nostre vot, podem canviar les coses. Que tenim l’opció de no resignar-nos.
Aquest ha estat el gran secret de l’èxit d’un Barack Obama que ha liderat una campanya electoral que marca un abans i un després en múltiples fronts, però molt especialment en el de l’aprofundiment i millora en les tècniques de comunicació política a través de l’online i en la mobilització d’un veritable exèrcit de voluntaris i de partidaris que han fet possible el canvi als Estats Units i que han creat una gran expectativa positiva arreu del planeta. En això Obama és obvi que no ha estat sol, i és per això que el Premi al Millor Comunicador del 2008 és per a ell i per al seu equip.
Ja ho va dir un dels més populars estudiosos del màrqueting, Seth Godin: “Tot en el personatge polític explica una història, la seva roba, la seva parella, els seus assessors...”. En l’era de la “nova visibilitat” que ha descrit el sociòleg John Thompson no podia ser d’una altra manera. Un nombre creixent de ciutadans és cada vegada més conscient que en l’art d’actuar en política calen bons actors que sàpiguen seguir el guió, però alhora és imprescindible que aquests comptin amb un equip de comunicadors que sàpiguen com preparar l’escenari. I això és el que tots vosaltres, La Facultat de Comunicació Blanquerna, ha volgut guardonar aquest curs.
És per això que agraïm molt la presència avui aquí de Sean Carroll, Coordinador de la campanya d’Obama a l’Estat espanyol, a qui des de l’Oficina Personal del President a la Casa Blanca s’ha encomanat l’honor de rebre aquest guardó que a continuació li lliurarà el nostre degà, el Doctor Miquel Tresserras.
Moltes gràcies.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada