dissabte, de desembre 29, 2007

Un home de paraula?

La campanya per les eleccions estatals del 1989 es va dissenyar per part del PP com la presentació d’un líder alternatiu a Felipe González. Per això l’eslògan triat va ser "Palabra". Feia referència al compliment per part d’Aznar dels seus compromisos en el govern autonòmic de Castella-Lleó, enfront el relativisme que exhibia Felipe González a la Moncloa i a l’allunyament creixent del seu gran compromís del 1982: crear vuit-cents mil llocs de treball. El líder socialista, a més, feia dues legislatures que governava i no donava cap indici que pensés en la retirada, ans al contrari. Semblava com si existís una voluntat de perpetuar-se en el poder. Llavors Aznar assumeix el compromís personal que, si guanya, només complirà dos mandats en el poder. La idea, calcada del model nord-americà, és del seu principal assessor de comunicació, Miguel Ángel Rodríguez (MAR), i qualla molt bé en l’opinió pública, té molt de ressò mediàtic.
.
Ara, gairebé vint anys després, davant unes aparentment ajustades eleccions espanyoles, Rajoy toca aquests dos flancs. Part de la seva estratègia passa per atacar la credibilitat de Zapatero i a més anuncia que, de guanyar, només s’estarà dos mandats al capdavant de l’Executiu central. Aquesta segona iniciativa sembla no preocupar gaire ZP i els seus assessors. Però la primera sí. I és que ha anat quallant la sensació que el líder socialista és un encantador de serps que amb el tarannà pel mig acostuma a deixar aliats/cadàvers polítics en el camí i promeses incomplertes a dojo gairebé sense despentinar-se. Ja és el clixé que se’n ven a programes de sàtira política com Polònia.
.
.
.
A combatre aquesta percepció, a través de xifres (sinònim per a la majoria de veritats incontestables) s’hi enfoca l’espot de pre-campanya del PSC-PSOE, per exemple.
.
.
.
I a combatre també aquesta percepció força estesa hi ha dedicat ZP la seva compareixença el 28 de desembre fent balanç de curs polític i de legislatura. Ha començat dient que va iniciar la legislatura complint un compromís (la retirada de les tropes d’Iraq) i que l’acaba amb un altre compromís complert (l’apujada del sou mínim interprofessional). Bon intent. Però caldrà seguir treballant-hi. Les tècniques del màrqueting polític són una gran ajuda, però quatre anys de legislatura no s’esborren fàcilment en quatre dies.
.