dilluns, de desembre 31, 2007

Lakoff no és el pare del “frame”!!

Tancarem el 2008 intentant desmentir una llegenda urbana que aquest any ha triomfat.
.
Fa cosa de dos anys vaig quedar amb en Màrius Serra a l’Oca, a Francesc Macià. Volia explicar-li la tesi en què estic treballant. Estava segur que, tot comentant la jugada, ell alguna bona idea em podria donar. I així va ser. Em va treure un nom que jo mai abans havia escoltat: George Lakoff. En Màrius l’havia llegit i em va explicar per què li semblava interessant i pertinent per a la meva tesi: pel seu discurs sobre el llenguatge dels polítics. Em va semblar interessantíssim, vaig haver de tirar d’Amazon perquè fa dos anys aquí Lakoff sonava a beguda alcohòlica russa, vaig llegir-lo i des d’aleshores que amb en Màrius, via mail, sempre ens acomiadem amb “una abraçada lakoffiana”.
.
I el cas és que ara fa ben poquet, quan el PSOE va tenir a bé de llegir-se el seu llibre sobre el famós elefant, el van catapultar a l’star system mediàtic espanyol, i de retruc al català (subordinats com hi estem). Ara tothom s’omple la boca de Lakoff, i tot sigui dit de passada, d’una manera sovint bastant poc documentada. De vegades, quan passen aquestes coses em ve al cap de forma recurrent la imatge del cotxe americà passant a tota velocitat pel poblet de Bienvenido Mr. Marshall. A alguns –i això és un mèrit en política– els sembla tan fàcil posar de moda segons quines coses...
.
Amb tot, no deixa de molestar-me en certa manera un esnobisme molt nostre i que ens empetiteix en la mesura que ens fa recrear-nos en la banalitat. L’amic Saül Gordillo ho deia en un dels seus darrers posts: “La paraula de moda en política és "frame". Dius "frame" en una conversa i quedes la mar de bé. Fas patxoca. Si algú et pregunta què vol dir, llavors aprofites per explicar-li que "frame" vol dir marc, el marc del llenguatge i de la ideologia en el joc polític. Llavors li deixes anar que el pare de la criatura és George Lakoff”. Molt cert i molt lamentable, tot plegat. Perquè primer, la del frame és una teoria amb dècades de recorregut. Segon, la parauleta vol dir marc, com enquadrament, com enfocament. I tercer i més important: en Lakoff no és ni de bon tros el pare de la criatura, sinó un més dels qui n’han parlat.
.
Ahir deia el president Montilla en el seu missatge de cap d’any que admet cert “pessimisme” entre els catalans. I com no! Perquè una cosa és admetre que, com deia Pla, la fórmula més agradable de la convivència humana és la banalitat. I tota una altra cosa és que sembla que els catalans ens hi estiguem recreant massa en els darrers temps.
.
Jo desitjo per al 2008: Que comencem a superar coses d’aquestes. Que el desembre de l’any vinent no hagin de fer un especial resum a TV3 sota el títol Llibre de reclamacions. Més Màrius Serra. I, posats a demanar, que algun dels nostres polítics o comunicadors, per exemple, es posin amb alguna d’aquestes quatre lectures que com a mínim respecte del framing els demostraran que hi havia vida abans de Lakoff:
.
- ENTMAN, R. M. Democracy without Citizens: Media and the Decay of American politics. New York: Oxford University Press, 1991.
.
- IYENGAR, S. Is anyone responsible? How television frames political issues. Chicago: The University of Chicago Press, 1991.
.
- JOHNSON-CARTEE, K. S. News Narratives and News Framing. Constructing Political Reality. Lanham, MD: Rowman & Littelefield Publishers, 2005.
.
- SÁDABA, T. Framing. Una teoría para los medios de comunicación. Pamplona: Ulzama, 2006.

.